3 tom paruzyjny – wykład X – str. 368
Świadectwo kamiennego świadka i Proroka Bożego, Wielkiej Piramidy w Egipcie
Kolejną rzeczą godną uwagi jest droga do otrzymania życia wiecznego, do podążania którą świat będzie zaproszony w Wieku Tysiąclecia.
Skoro wyżej położone pomieszczenie, znane pod nazwą „Komnaty Króla”, wyobraża naturę boską, a wiodąca do niego „Wielka Galeria” – powołanie do tego stanu, to znajdująca się poniżej „Komnata Królowej” wyobraża doskonałą naturę ludzką, a wiodąca do niej droga jest symbolem ścieżki żywota, którą będzie musiał kroczyć świat w Tysiącleciu, aby osiągnąć ludzką doskonałość. Obie drogi, a więc i obydwa kresy tych dróg, zostały otwarte i udostępnione dzięki ofierze okupowej, która została złożona przez Pośrednika za wszystkich. W Piramidzie wyrażone to jest przez „upozorowany wybuch”, który odsłonił wylot „Studni”, udostępniając tym samym wspomniane dwa korytarze. Ich celem jest symbolizowanie obecnego powołania Kościoła, które wiedzie do natury boskiej oraz powołania świata w ciągu Wieku Tysiąclecia, którego rezultatem będzie restytucja natury ludzkiej.
W ten sposób Wielka Piramida potwierdza słowa Pisma Świętego, oświadczając, że „Chrystus wywiódł na jaśnię żywot [restytucję ludzkiego życia, wyobrażaną przez „Komnatę Królowej”] i nieśmiertelność [boską naturę, wyobrażaną przez „Komnatę Króla”] przez Ewangelię” – dobrą nowinę o odkupieniu (2Tym. 1:10).
Jedyna droga do „Komnaty Królowej” czy do „Wielkiej Galerii”, wiodła przez „Studnię”, gdyż pierwotnie „Pierwszy Korytarz Wstępujący” był niedostępny ze względu na umieszczony w nim granitowy „Korek”. W taki sposób kamienny „Świadek” oświadcza, że nikt z upadłego rodzaju ludzkiego nie był w stanie za pośrednictwem powołania Zakonu, czyli Przymierza Zakonu, osiągnąć ani żywota (życia ludzkiego), ani nieśmiertelności (boskiej natury). Pomimo, iż „Pierwszy Korytarz Wstępujący” był drogą, to jednak nikt nie mógł nią chodzić. W ten sposób Przymierze Zakonu było drogą do życia, ale z powodu słabości nikt nią nie przeszedł i nie otrzymał życia, które ona oferowała (Rzym. 3:20). W ten sposób krzyż, ofiara i okup zajmują w świadectwie kamiennego „Świadka” szczególne miejsce, podobnie jak i w Piśmie Świętym, w którym owe elementy planu wieków są podkreślane dobitniej niż inne. „Żaden nie przychodzi do Ojca, tylko przez mię”, powiedział Jezus. „Albowiem naprzód podałem wam, com też wziął [przede wszystkim], iż Chrystus umarł za grzechy nasze”, powiedział Paweł