5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 421

WYKŁAD XV

„OKUP ZA WSZYSTKICH”
JEDYNA PODSTAWA POJEDNANIA

POJEDNANIE NIEMOŻLIWE BEZ OKUPU – ZAPEWNIONE, ALE NIE WYMUSZONE – BYCIE ODKUPICIELEM STAŁO SIĘ ŁASKĄ – ZNACZENIE OKUPU I ODKUPIENIA – JAKI OKUP ZOSTAŁ ZAPŁACONY ZA CZŁOWIEKA? – W TEN SPOSÓB ZOSTAŁO ZAPEWNIONE USPRAWIEDLIWIENIE Z WIARY – „DROGOŚCIE KUPIENI” – PRZEZ KOGO? – OD KOGO? – W JAKIM CELU? – JAK MIŁOŚĆ WSPÓŁPRACOWAŁA ZE SPRAWIEDLIWOŚCIĄ – „OKUP ZA WSZYSTKICH” NIE ZOSTAŁ COFNIĘTY – OJCOWSKIE PRAWA PIERWSZEGO ADAMA NABYTE PRZEZ DRUGIEGO ADAMA – OKUP, NIE ODPUSZCZENIE – ŚMIERĆ CZŁOWIEKA NIE JEST OKUPEM – FAŁSZYWE ROZUMOWANIE TEORII UNIWERSALISTYCZNYCH – SPRAWIEDLIWOŚĆ NIEZWIĄZANA OKUPEM – JEDYNE IMIĘ – METODA POŚREDNIKA POKAZANA W MOJŻESZU – OKUP, ZASTĘPSTWO – CZY INNY PLAN BYŁ MOŻLIWY?

„Boć jeden jest Bóg, jeden także pośrednik między Bogiem i ludźmi, człowiek Chrystus Jezus, który dał samego siebie na okup za wszystkich, co jest świadectwem czasów jego” – 1Tym. 2:5,6.

      Pojednanie pomiędzy Bogiem a człowiekiem zależało od przedstawienia odpowiedniej ofiary za grzechy człowieka. Gdyby Boski wyrok, czyli „przekleństwo”, nie został zdjęty z ludzkości, byłby trwałym ograniczeniem, przeszkodą w wyzdrowieniu, czyli przywróceniu człowieka do Boskiej łaski, społeczności i wiecznego żywota. Zgodnie z Boskim prawem człowiek mógł usłyszeć od Boga jedynie takie słowa: jesteś grzesznikiem; przez swoje dobrowolne przestępstwo w Edenie sprowadziłeś na siebie ucisk; sprawiedliwie wydałem na ciebie wyrok śmierci i nie mogę unieważnić tego wyroku bez pogwałcenia mojej własnej sprawiedliwości,

poprzednia stronanastępna strona