5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 439
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
Wykazaliśmy, że w wielu wersetach duch święty bardzo stanowczo wyraził przez pisarzy Nowego Testamentu myśl o nabyciu ludzkości i o zapłaceniu równoważnej ceny; można ją interpretować jedynie jako transakcję handlową lub zastąpienie nabytej rzeczy ceną kupna. Udowodniliśmy również, że w innych przypadkach, kiedy użyte słowo oznacza jedynie wybawienie, nic nie zaprzecza myśli, że owo wybawienie będzie zapewnione jako rezultat okupu [anti-lytron, równoważna cena], lecz zwykle kontekst jasno mówi, że wybawienie zostało zagwarantowane w ten właśnie sposób.
To, że Pismo Święte tak otwarcie zapewnia, że nasz Odkupiciel nabył świat za cenę własnego życia, „swoją własną drogą krwią”, ma na celu jedynie danie ludowi Bożemu „zupełności wiary”, pouczenie go, że odjęcie kary śmierci nie jest pogwałceniem Boskiej sprawiedliwości, lecz zaspokojeniem jej przez Jego miłość. Zapewnia nas to również o niezmienności Boskiego prawa, które nie mogło być złamane, lecz zamiast tego zrządziło odkupienie za tak wielką cenę. To zapewnienie, że Boska miłość i sprawiedliwość współdziałają w doskonałej zgodzie, daje nam ufność, że te same zasady będą rządziły wszechświatem na zawsze – cieszy nas, że „gniew”, „przekleństwo” zostaną zdjęte ze wszystkich, którzy dojdą do harmonii z Bogiem przez Jezusa Pośrednika i że wszyscy, którzy nie skorzystają z tej łaski, będą połknięci przez wtórą śmierć, ponieważ „gniew Boży zostaje nad nimi” (Dz.Ap. 3:23; Jan 3:36; Obj. 22:3).
Jeżeli jednak chodzi o odkupionych, nie ma znaczenia, w jaki sposób Boska miłość i sprawiedliwość załatwiły sprawę przebaczenia, gdyż dla nich jest to dar, który mają jako taki przyjąć. Nie możemy go kupić, nie możemy też Bogu odpłacić za ten „dar”. Powstaje więc pytanie: skoro jest to dar, dlaczego podejmujemy trud zastanawiania się nad tym lub dlaczego Pan uznał za stosowne objawić fakt, że ten dar został nam zagwarantowany za pewną cenę, pewnym kosztem, przez śmierć Chrystusa? Dlaczego Pismo Święte wskazuje nam tak dokładnie, że Jego śmierć była dokładną ceną, równoważną ceną, należną za nasze grzechy? Odpowiadamy, że Bóg w ten sposób