5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 444

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

– o tym, że jesteśmy usprawiedliwieni przez krew Chrystusową itd., jest świadectwem potwierdzającym powyższe zdania – że „Bóg był w Chrystusie, świat z samym sobą jednając, nie przyczytując im upadków ich”, lecz przyczytując je Temu, który „umarł za nas i zmartwychwstał” (2Kor. 5:19,21; 1Tes. 4:14; 5:10). Wina grzesznika została poniesiona przez Odkupiciela, który zapłacił pełną, równoważną cenę za nasze grzechy, aby wszyscy, którzy szukają sprawiedliwości, mogli zostać przyjęci jako sprawiedliwi przez zasługi Jego ofiary (Rzym. 5:17-19). Fakt, że potrzebowaliśmy usprawiedliwienia czyli uczynienia prawymi, dowodzi, że byliśmy źli, nieprawi, niesprawiedliwi w oczach Bożych. Fakt, że ludzie nie byli w stanie usprawiedliwić samych siebie przez uczynki, został wykazany przez Izrael pod Przymierzem Zakonu i dowodzi, że to zło, czyli grzech, tkwiło w samej naturze człowieka; dlatego konieczne było odkupienie i usprawiedliwienie nas przez zasługę i ofiarę innego – nieskazitelnego Odkupiciela.

      Usprawiedliwienie oznacza uczynienie sprawiedliwym; my jednak nie jesteśmy rzeczywiście sprawiedliwi czy doskonali – jesteśmy poczytani za sprawiedliwych, czyli doskonałych, z powodu naszej wiary oraz przez to, iż przyjęliśmy sprawiedliwość Chrystusową, i Jego ofiarę za nas. W całym Piśmie Świętym ta moc usprawiedliwiania ze strony naszego Odkupiciela jest przypisywana Jego ofierze za nas. O tym, że nasze własne uczynki nie mogły nas usprawiedliwić, uczynić nas przyjemnymi Bogu, czytamy w następujących wersetach: Gal. 2:16 i Rzym. 3:27,28. O tym, że Zakon nie mógł usprawiedliwić tych, którzy mu podlegali, czytamy w Gal. 5:4 i Rzym. 3:20. O usprawiedliwieniu przez wiarę w dokończone dzieło Chrystusa, okazaną w zupełnym poświęceniu się Bogu, mówią wersety: Gal. 3:14 i Rzym. 4:24,25.

      Różne fragmenty Biblii mniej lub bardziej wyraźnie mówią o tym, że zostaliśmy obmyci, czyli oczyszczeni z grzechu. Wszystkie te miejsca są potwierdzeniem doktryny okupu, ponieważ mamy jasne świadectwo, że mocą oczyszczającą

poprzednia stronanastępna strona