5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 447

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

      „Odkupiłeś nas Bogu przez krew swoją” – Obj. 5:9.

      „Między wami będą fałszywi nauczyciele, którzy ze sobą wprowadzą kacerstwa zatracenia; i Pana, który ich kupił, zaprzą się” – 2Piotra 2:1.

      Wersety Pisma Świętego jednogłośnie świadczą, że człowiek został „kupiony”; jak już wykazaliśmy, użyte w nich greckie słowo to agorazo, które oznacza publiczne nabycie. Powstają oczywiście pytania: (1) Przez kogo człowiek został kupiony? (2) Od kogo człowiek został kupiony? (3) Dlaczego człowiek został kupiony? Odpowiemy na te pytania jedno po drugim.

      (1) Zacytowane już powyżej wersety jasno i zgodnie zapewniają nas nie tylko o tym, że ludzkość została nabyta, ale również, że nabywcą był sam Pan Jezus Chrystus; co więcej, te i inne wersety równie wyraźnie świadczą, że ceną nabycia była drogocenna krew Chrystusa – ofiarowanie Jego własnego życia, śmierć człowieka Chrystusa Jezusa, który dał siebie jako okup [anti-lytron – równoważną cenę] za wszystkich. Uważamy, że wyjaśniliśmy tę sprawę ponad wszelką wątpliwość, przejdziemy zatem do następnego pytania.

      (2) Od kogo człowiek został kupiony? Przeciwnicy Prawdy szydząc pytają, czy czasem Pan nie wykupił nas od diabła; dowodzą przy tym, że nie było nikogo innego, komu cena mogła być zapłacona; zgodnie bowiem z fałszywym rozumowaniem tych, którzy zaprzeczają okupowi, Bóg nie byłby stroną takiej transakcji. Twierdzą oni, że Bóg zawsze pragnął społeczności z człowiekiem i przez cały czas czynił wszystko poprzez swą moc, aby dokonać pojednania człowieka i podniesienia go ze stanu grzechu i śmierci. Wnioskują więc, że Bóg nie żądałby ceny okupu, aby pozwolić na uwolnienie człowieka. Odpowiadamy, że takie rozumowanie jest całkowicie sprzeczne z nauką Biblii, która mówi, że Bóg jest miłością i współczuje grzesznikowi, ale jednocześnie jest sprawiedliwy i skoro człowiek został sprawiedliwie skazany, nie może być sprawiedliwie uwolniony od tego wyroku w żaden inny sposób, jak tylko przez zapłacenie za niego ceny okupu.

poprzednia stronanastępna strona