5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 450
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
to znajdzie je w słowach apostoła: „Albowiem jeśli krew wołów i kozłów (…) poświęca ku oczyszczeniu ciała: jakoż daleko więcej krew Chrystusowa, który przez Ducha wiecznego samego siebie ofiarował nienaganionym Bogu, (…) i dlatego jest nowego testamentu pośrednikiem” – Hebr. 9:13-15,26; 7:27; 10:4-10,12,20; Efez. 5:2; Tytus 2:14; Gal. 1:4; 2:20; 1Jana 3:16; Jan 1:29; 1Piotra 1:19; 1Kor. 10:20; Rzym. 12:1.
W ten sposób przekonujemy się o zgodności z Pismem Świętym poglądu, iż Bóg wymagał i przyjął śmierć Chrystusa jako ofiarę okupową za człowieka.
(3) Dlaczego człowiek został kupiony?
Ponieważ w nas, upadłych i niedoskonałych stworzeniach, Boskie cechy sprawiedliwości, mądrości, miłości i mocy są bardzo niedoskonałe; niektórym jest trudniej niż innym, uchwycić logikę Boskiej metody wymagania okupu, a potem przyjęcia go. Ci, którzy nie są w stanie właściwie tego wyrozumieć, powinni uznać i przyjąć świadectwo Słowa Bożego, bez względu na to, czy potrafią w pełni pojąć przyczyny i szczegóły, czy też nie. Jest to bezpieczna i właściwa droga. Niemniej jednak podamy kilka sugestii, które pomogą niektórym zrozumieć ten przedmiot. W niedoskonałych, upadłych stworzeniach, jakimi jesteśmy, te cechy – mądrość, miłość, sprawiedliwość i moc – bez przerwy pozostają ze sobą w stanie niezgody; w przypadku naszego Niebiańskiego Ojca jest jednak inaczej: w Nim każda z tych cech z osobna jest doskonała i znajduje się w doskonałej zgodzie z pozostałymi. Nie ma między nimi starć. Mądrość najpierw zbadała grunt i nakreśliła najlepszy plan zbawienia człowieka, przy całkowitej zgodzie Boskiej sprawiedliwości, miłości i mocy. Pod kierownictwem mądrości człowiek został natychmiast poddany prawu, które przewidywało karę utraty egzystencji oraz cały szereg nieszczęść towarzyszących śmierci. Mądrość przewidziała upadek człowieka spowodowany brakiem doświadczenia, ale wobec korzyści, jakie miały z tego wyniknąć, uznała, że wyłożenie sposobu Boskiego postępowania i Boskiej opatrzności, objawionych nam w Piśmie Świętym, jest jak najbardziej uzasadnione.