5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 453

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

stał się właścicielem, zarządcą i ojcem naszej rasy przez zapłacenie ceny okupowej: w tym wykupieniu zajął miejsce ojca Adama, który zaprzedał cały rodzaj ludzki. Podobnie jak ludzkość została przez Adama zaprzedana na skutek grzechu, samozadowolenia, nieposłuszeństwa wobec Boga, tak została kupiona przez człowieka Chrystusa Jezusa, przez Jego ofiarę złożoną z samego siebie w posłuszeństwie wobec Ojcowskiej woli – przez równoważną cenę, czyli okup za Adama. Pismo Święte przedstawia tę myśl następująco: „Gdyż na to Chrystus i umarł i powstał, i ożył – aby i nad umarłymi, i nad żywymi panował” – Rzym. 14:9. Dzięki swojej śmierci nasz Pan stał się mistrzem, władcą, ojcem rodzaju ludzkiego i otrzymał władzę postępowania z nim jako ze swoimi własnymi dziećmi, uwolnionymi spod przekleństwa Boskiego wyroku dzięki Jego własnej ofierze.

      W tym znaczeniu nasz Pan stał się drugim Adamem – ponieważ zajął miejsce pierwszego Adama jako przywódca rasy, nabywając, odkupując ją za cenę własnego życia. Ale jak człowiek Chrystus Jezus oddał siebie na ofiarę okupową, tak człowiek Chrystus Jezus nie mógł być ojcem rodzaju ludzkiego. Człowiek Chrystus Jezus oddał wszystko, co miał, po to, by odkupić człowieka Adama i jego potomstwo, zapłacił równoważną cenę, człowieka za człowieka. Potomstwo Adamowe, ponieważ nie było jeszcze narodzone w chwili przestępstwa Adama, zostało skazane pośrednio, na skutek czego nie wymagało bezpośredniego, lecz pośredniego wykupienia. Nienarodzone nasienie w biodrach człowieka Chrystusa Jezusa stało się zadośćuczynieniem, czyli równoważną ceną, za nasienie Adama nienarodzone jeszcze w chwili przestępstwa.

CENA NIE ZOSTAŁA ZWRÓCONA

      Jak już zauważyliśmy, Pismo Święte jasno uczy, że nasz Pan został wydany na śmierć w ciele, ale był ożywiony duchem; został wydany na śmierć jako człowiek, lecz powstał z umarłych jako istota duchowa najwyższego rzędu, czyli istota o boskiej naturze: dokończywszy dzieło, dla którego stał się człowiekiem, dokonawszy swej służby w sposób miły Ojcu, został wzbudzony z martwych do wielkiej chwały i czci,

poprzednia stronanastępna strona