5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 460

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

Adamowego przestępstwa i nie anulował kary zań; wszystkie rzeczy, które nas dotyczą, wśród wzdychającego i bolejącego stworzenia, jak również świadectwo Słowa Bożego o tym, że „gniew Boży objawia się”, o tym, że zapłatą za grzech pierworodny jest „przekleństwo” śmierci – wszystko to z całą mocą potwierdza, że Bóg nie odpuścił światu – nie cofnął jego kary za grzech, wskutek której ludzkość cierpi już od sześciu tysięcy lat. Ten, kto myli usprawiedliwienie grzeszników przez zasługę ofiary za grzech, złożonej przez Chrystusa jako zastępcę czyli odkupiciela grzesznika, z odpuszczeniem bez zapłaty, nie użył we właściwy sposób swoich zmysłów. Gdyby Bóg odpuścił Adamowi, to przywróciłby go do przywilejów Edenu i jego podtrzymującego życie sadu; Adam nadal by żył, a jego liczna rodzina nie byłaby umarła „przez nieposłuszeństwo jednego”.

      Gdyby kiedykolwiek Bóg uratował człowieka i odpuścił mu, oznaczałoby to całkowite uwolnienie go od wszelkich chorób, niemocy, bólu i śmierci: oznaczałoby to pełną restytucję wszystkiego, co zostało utracone. Jasno więc widać, że Bóg nie odpuścił pierwszego grzechu, lecz nadal pamięta zniewagę popełnioną względem Jego świętego prawa i zachowuje wyrok przeciwko grzesznikowi. Nie ma nawet zewnętrznego dowodu dla świata, że ludzie zostali odkupieni, wykupieni. Jedynie wierzący wiedzą o tym i przyjmują to – nie literalnym wzrokiem, lecz przez wiarę w Słowo Pańskie; zacytowaliśmy już wiele wersetów Pisma Świętego, mówiących o tej sprawie. Dowody okupu dostrzegalne dla ludzkiego wzroku będą widoczne podczas Tysiąclecia, kiedy to będzie miało miejsce dzieło restytucji – gdy Odkupiciel zacznie korzystać z nabytych przez siebie praw Odnowiciela.

      Wyrazy przebaczyć i odpuścić są używane nie w odniesieniu do świata i jego pierwotnego grzechu, lecz do jednostek, które dzięki swej wierze w Odkupiciela i Jego dzieło zostały uznane za tych, którzy przeszli z śmierci do żywota – spod wyroku do usprawiedliwienia. Wielki Pośrednik, który ich kupił i który wykupił również obciążającą ich winę, darmo udziela im przebaczenia i sprawia, że na nowo rozpoczynają oni

poprzednia stronanastępna strona