5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 463
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
Są to cztery przykłady, mówiące o przebaczeniu za darmo czyli, o odpuszczeniu. Zauważmy jednak, że to nie Jahwe, lecz Chrystus Jezus i uczniowie odpuszczają darmo. Nasz Pan składał cenę okupu za Szymona, Marię i innych; wiedział, że Jego ofiara zadośćuczyni sprawiedliwości, mógł więc, jako nabywca, darmo im odpuścić. Celem wykupienia przez Niego grzeszników było właśnie uwolnienie ich spod potępienia grzechu darmo. Gdyby nasz Pan nie chciał odpuścić darmo tym, których wykupił swoją własną krwią, gdyby nadal wymagał od nich zapłaty za grzech Adama, Jego ofiara byłaby dla nich bezwartościowa; wszyscy byliby w takim samym stanie, jak poprzednio – w stanie „przekleństwa”, potępienia. Z drugiej strony, gdyby Ojciec odpuścił nam darmo, ofiara Chrystusa byłaby bezużyteczna, bezwartościowa, ponieważ niczego by nie dokonała.
Wszyscy zgadzają się, że Bóg jest sprawiedliwy; jeżeli tak jest, to nie nałożył na człowieka zbyt surowej kary, kiedy odbierał mu życie. Jeżeli kara ta była sprawiedliwa sześć tysięcy lat temu, jest nadal sprawiedliwa i pozostanie sprawiedliwa przez cały czas w przyszłości. Jeżeli kara była zbyt surowa i Bóg odpuszcza grzesznikowi darmo (zwalnia go z dalszego odbywania kary), to daje dowód, że był niesprawiedliwy na początku albo jest niesprawiedliwy teraz. Jeżeli odebranie ludzkości życia z powodu grzechu było właściwe sześć tysięcy lat temu, przywrócenie życia w jakimkolwiek momencie byłoby niewłaściwe, chyba że wydany wyrok zostałby sprawiedliwie anulowany przez zapłacenie odpowiedniej ceny. To zaś mogło zostać dokonane jedynie przez dobrowolną ofiarę innej istoty tego samego rodzaju, której prawo do życia nie zostało utracone, a która oddałaby siebie jako zastępstwo, czyli okup.
„Boska sprawiedliwość trwa niewzruszona na wieki,
tak jak góry stoją mocno w swoich podstawach.”
Ta sama zasada sprawiedliwości, na której opiera się wszelka działalność naszego Ojca, stanowi również podstawę naszej mocnej ufności, jaką pokładamy we wszystkich Jego obietnicach. Pismo Święte mówi, że On jest ten sam wczoraj, dzisiaj