5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 469

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

ślepoty i upadku, jakie wyniknęły z grzechu Adama. Nie ma tutaj żadnej wzmianki o wiecznym zbawieniu, a jedynie o naprawieniu straty spowodowanej przez Adama: nie należy zapominać, że ojciec Adam nie utracił wiecznego życia; chociaż bowiem posiadał doskonałe życie i był wolny od wszystkich elementów śmierci, został umieszczony w Edenie na próbie, w celu sprawdzenia, czy przez posłuszeństwo Bogu rozwinie charakter pozostający w stanie harmonii z Bogiem i czy zostanie uznany godnym wiecznego życia. Zatem, kiedy Adam i jego potomstwo zostają odkupieni spod przekleństwa śmierci, to zbawienie, czyli wykupienie spod wyroku śmierci, nie uprawnia ich do wiecznego życia, lecz jedynie do sprzyjających warunków, jakie posiadał ojciec Adam i do nowej próby, która wykaże, czy będą godni życia wiecznego.

      Ta nowa próba zapewniona Adamowi i wszystkim jego potomkom w rzeczywistości będzie się odbywała w bardziej sprzyjających warunkach niż pierwotna próba Adama, a to z powodu wzrostu poznania. Człowiek miał i nadal ma możliwość poznania wielkiej szkodliwości grzechu, a w przyszłości będzie miał szansę poznania błogosławieństw sprawiedliwości oraz Boskiej łaski w Chrystusie. Wiedza ta będzie służyła wszystkim, który zechcą z niej skorzystać podczas nowej próby wiecznego życia w Wieku Tysiąclecia – kiedy to przez tysiąc lat cała ludzkość świata będzie na sądzie, czyli próbie życia wiecznego przed wielkim białym tronem (Obj. 20:4).

      Pragnieniem Boga jest właśnie to wybawienie od „przekleństwa”, przywrócenie do sprzyjających możliwości poznania; dlatego właśnie wyznaczył Pośrednika pomiędzy Bogiem a człowiekiem, człowieka Chrystusa Jezusa, który dał samego siebie na okup za wszystkich, który będzie oznajmiony w słusznym czasie.

      Stwierdzenie, że Bóg chce, aby „wszyscy ludzie byli zbawieni” od Adamowego wyroku, jest podobne do słów tego samego apostoła w Liście do Rzymian 11:26: „A tak wszystek Izrael będzie zbawiony”. Werset ten nie oznacza, że wszystek Izrael będzie zbawiony na wieki, lecz jedynie to, że cały Izrael będzie zbawiony od swej ślepoty – w sensie wybawienia

poprzednia stronanastępna strona