5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 474
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
za grzechy [pojednanie za grzech Adama nie będzie obejmowało dobrowolnych grzechów przeciwko światłu i znajomości]; ale straszliwe niejakie oczekiwanie sądu [odpłaty], i zapalenie ognia, który pożreć ma przeciwników” (Hebr. 10:26-31).
Widzimy tutaj wyraźnie, że przeciwnicy pozafiguralnego Mojżesza (uwielbionego Chrystusa) zostaną pożarci, czyli zniszczeni w sposób jeszcze sroższy od tego, w jaki potraktowani zostali przeciwnicy Mojżesza. Jeżeli jednak karą dla przeciwników Mojżesza była śmierć, cóż sroższego może spaść na przeciwników Chrystusa? Odpowiadamy, że śmierć zadana przez Mojżesza miała wpływ jedynie na resztkę życia Adamowego, jaka pozostawała tym ludziom, ale nie mogła wpłynąć na rzeczywistą istotę, czyli duszę, którą Bóg zamierzył odkupić i odkupił przez okupową ofiarę Chrystusa. Jednak na tego, kto po poznaniu swojego odkupienia odmawia posłuszeństwa pozafiguralnemu Mojżeszowi, spadnie sroższa kara – utraci nie tylko kilka lat swojego życia pod przekleństwem, lecz także swą duszę, istotę, swoje istnienie – utraci je na zawsze, bez nadziei przywrócenia; tacy bowiem, podobnie jak wszyscy przeciwnicy, zostaną pożarci jak ściernisko, jak ciernie i osty, brzemię ziemi.
Podobnie i inne świadectwa w całym Nowym Testamencie jednoznacznie prowadzą do wniosku, że Pośrednik z całą stanowczością będzie egzekwował Boskie prawo przeciwko grzechowi i że jedynym wyjątkiem od tej absolutnej reguły będzie wzgląd na słabości i niewiedzę ludzi; w miarę przezwyciężania tych słabości i niewiedzy w procesie restytucji podczas Tysiąclecia, wymagania prawa sprawiedliwości będą coraz ściślej egzekwowane, aż wreszcie sąd, którym nasz Pan na końcu Wieku Tysiąclecia sprawdzi wszystkich tych, którzy pozostaną, będzie nie mniej srogi i nie mniej ważny niż sąd Niebiańskiego Ojca; na skutek tej próby wszyscy, którzy czynią grzech lub sympatyzują z nim w jakimkolwiek stopniu lub formie, zostaną oddani wtórej śmierci. Skoro więc godni członkowie rodzaju ludzkiego osiągną doskonałość w procesie restytucji, wymagania sprawiedliwości będą zupełnie zgodne