5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 475

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

ze wszystkim, co dyktuje prawość w słowie, uczynku i w myśli.

      Widzimy więc, że Boska wola będzie dokonana na ziemi tak samo, jak w niebie – pamiętając o następujących faktach: (1) Boską wolą jest, aby wszyscy zostali uzdrowieni z przekleństwa Adamowego i przyprowadzeni do znajomości Prawdy; (2) Boską wolą jest, aby wieczne życie zostało dane wszystkim posłusznym; (3) Tak samo Boską wolą jest, aby wszyscy nieposłuszni „byli wygładzeni z ludu”. Ta część Boskiej woli również dokona się na ziemi i nikt nie będzie w stanie tego powstrzymać.

      Niektórzy założyli, że skoro celem okupu było wybawienie całej ludzkości od Adamowego przestępstwa, to należy oczekiwać natychmiastowej restytucji całego rodzaju ludzkiego do pełni doskonałości ludzkiej natury. Takie oczekiwanie nie jest jednak oparte ani na Piśmie Świętym, ani na logice. Żaden werset Biblii nie wskazuje na to, że dzieło restytucji będzie natychmiastowe; wręcz przeciwnie – ma ono być stopniowe. Szukanie natychmiastowej restytucji do absolutnej doskonałości ludzkiej natury jest skutkiem fałszywego rozumowania. Zakłada ono, że ludzkość nie może we właściwy sposób znaleźć się na próbie wiecznego życia – w warunkach tak samo sprzyjających, jak w przypadku ojca Adama – jeżeli nie stanie się doskonała, tak samo jak on był doskonały; my jednak wykażemy, że jest to niewłaściwe rozumowanie; że warunki próby będą o wiele korzystniejsze w niedoskonałości. Rozumowanie to zakłada też, że powszechne wśród ludzi słabości i niedoskonałości, jakie dotknęły ich na skutek upadku, będą stanowiły bariery nie do przebycia, uniemożliwiające odkupionym posłuszeństwo wobec Boskiego prawa; wykażemy jednak, że Boski plan pod każdym względem przygotowany jest na te okoliczności. Odpowiadamy, że gdyby ogół rodzaju ludzkiego powrócił – poprzez natychmiastową restytucję – do doskonałości ludzkiej natury, jaką cieszył się Adam, oznaczałoby to, że:

      (4) Jako doskonałe istoty wszyscy zobowiązani byliby do doskonałego posłuszeństwa doskonałemu Boskiemu prawu; że nie ma dla nich żadnego usprawiedliwienia,

poprzednia stronanastępna strona