5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 477
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
łaskę i przebaczenie grzechów. Gdyby Boski plan przewidywał natychmiastową restytucję w chwili wtórego przyjścia, nie byłoby miejsca dla takiego kapłaństwa.
(8) Gdyby restytucja miała nastąpić w jednej chwili, dlaczego Bóg miałby wyznaczać tysiąc lat jako „czasy naprawienia wszystkich rzeczy”, skoro jeden rok znakomicie wystarczyłby na przeprowadzenie natychmiastowej restytucji człowieka do stanu ludzkiej doskonałości oraz na próbę podobną do Adamowej?
(9) Gdyby rodzaj ludzki został w jednej chwili doprowadzony do absolutnej doskonałości, oznaczałoby to, że nie ma miejsca na miłosierdzie dla niego. Nie istniałoby błaganie o miłosierdzie w przypadku dobrowolnego, umyślnego, celowego przestępstwa. Co więcej, każda jednostka, która popełniła przestępstwo jako dobrowolny grzesznik, sprowadziłaby na siebie wyrok śmierci; wykupienie od niego nie byłoby możliwe, inaczej niż w przypadku Adama, gdzie „przez nieposłuszeństwo jednego” pod wyrokiem znalazło się całe potomstwo, a potem jeden doskonały człowiek stał się Odkupicielem całego rodzaju ludzkiego. W pierwszym przypadku każda jednostka byłaby osobiście przestępcą i osobiście podpadłaby pod wyrok śmierci. Ponowne uwolnienie od kary, nawet za jeden tylko grzech, wymagałoby oddania życia za życie każdego pojedynczego przestępcy. Milion przestępców wymagałby miliona ofiarniczych śmierci doskonałych i świętych istot, gdyby za ich grzechy miano dokonać pojednania; Bóg zapewnił jednak całkowitą ofiarę za wszystkich w Chrystusie i nie zaplanował żadnych dalszych ofiar za grzechy. Nie mogliby oni również – będąc raz przywróceni do doskonałości w Chrystusie – oczekiwać niczego więcej poprzez zasługę Jego ofiary, ponieważ otrzymaliby już wszelkie łaski zamierzone w Jego okupie i przezeń zagwarantowane. Nie byłoby dla nich dalszego udziału w ofierze za grzechy, gdyby raz doznali pełni restytucji.
Zastanówmy się teraz nad logiką Boskiego planu stopniowej restytucji, postępującej proporcjonalnie do wzrostu pojednania człowieka ze Stwórcą i Jego prawem