5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 479
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
Adamowej słabości i w takiej właśnie mierze uzyskają przebaczenie z rąk wielkiego Kapłana.
Utrzymywanie, że doskonałość fizyczna bądź doskonałość znajomości są niezbędne do przeprowadzenia próby wiecznego życia bądź wiecznej śmierci, oznaczałoby zaprzeczenie temu, że Kościół znajduje się obecnie na takiej próbie: wszyscy zaś muszą się zgodzić, że Pismo Święte mówi o czymś zupełnie odmiennym. Podobna doskonałość nie będzie również konieczna do przeprowadzenia próby świata. Podobnie jak my, świat zostanie najpierw przyprowadzony do znajomości Boskiej łaski w Chrystusie, zanim będzie mogła się rozpocząć jakakolwiek próba; to właśnie obiecał Bóg. Ich odziedziczone słabości będą podczas zdobywania doskonałości przykryte zasługą Chrystusa, Pośrednika Nowego Przymierza. Posłuszni osiągną pełnię doskonałości dopiero przy końcu panowania Mesjasza.
(3) Pismo Święte przedstawia Tysiąclecie jako Dzień Sądu dla świata: „[Bóg] postanowił dzień, w który będzie sądził wszystek świat w sprawiedliwości przez męża [Chrystusa – Głowę i Ciało], którego na to naznaczył” – Dz.Ap. 17:31. Gdyby Bóg miał przymusić cały świat, albo też na zawsze zbawić wszystkich członków Adamowej rodziny, jaki sens miałoby nazywanie nadchodzącego wieku Dniem Sądu? Sąd oznacza dochodzenie, próbę, a to pociąga za sobą odrzucenie nieodpowiednich, jak również przyjęcie i błogosławienie tych, którzy okazali się godni. Rezultatem tego sądu będzie wieczne życie lub wieczna śmierć.
Zwróćmy uwagę na przypowieść naszego Pana o owcach i kozłach, zastosowaną nie do Wieku Ewangelii, lecz do Wieku Tysiąclecia. Rozpoczyna się ona od słów: „A gdy przyjdzie Syn człowieczy w chwale swojej” – i usiądzie na stolicy chwały swojej – w czasie, gdy zgodnie z Jego obietnicą Oblubienica, „wybrany” Kościół, będzie dzieliła z Nim tron i chwałę – „będą zgromadzone przedeń wszystkie narody” i będzie je sądził, oddzielając owce na prawą stronę – łaski, a kozły na lewą stronę – niełaski. To oddzielanie i sądzenie zabierze cały Wiek Tysiąclecia,