5 tom paruzyjny – wykład IV – str. 97
WYKŁAD IV
POŚREDNIK POJEDNANIA
NIEPOKALANY
WYJAŚNIENIE POZORNIE SPRZECZNYCH WERSETÓW – BEZPODSTAWNOŚĆ RZYMSKOKATOLICKIEJ DOKTRYNY O NIEPOKALANYM POCZĘCIU MARII – NARODZENIE JEZUSA ODŁĄCZONEGO OD GRZESZNIKÓW NIEZBĘDNYM ELEMENTEM BOSKIEGO PLANU – W INNYM PRZYPADKU ZŁOŻENIE OKUPU BYŁOBY NIEMOŻLIWE – NAJNOWSZE ODKRYCIA NAUKOWE DOTYCZĄCE JEDNOŚCI ŻYCIA I PROTOPLAZMY – LOGOS UCZYNIONY CIAŁEM – NARODZONY Z KOBIETY, LECZ NIEPOKALANY – W JAKI SPOSÓB NIEDOSKONAŁA MATKA MOGŁA ZRODZIĆ NIEPOKALANEGO SYNA – TA SAMA ZASADA POKAZANA W INNYCH ASPEKTACH BOSKIEGO PLANU, POTWIERDZONA PRZEZ PISMO ŚWIĘTE.
„Któż pokaże czystego z nieczystego? Ani jeden” – Ijoba 14:4.
„A wiecie, iż się on objawił, aby grzechy nasze zgładził, a grzechu w nim nie masz.” „Takiegoć zaiste przystało nam mieć najwyższego kapłana, świętego, niewinnego, niepokalanego, odłączonego od grzeszników” – 1Jana 3:5; Hebr. 7:26.
Oto pozornie sprzeczne wersety Pisma Świętego: pierwszy z nich mówi o tym, co potwierdza nasze doświadczenie: całe potomstwo Adama zarażone jest wirusem grzechu z zatrutego źródła. Drugi wiersz określa naszego Pana Jezusa jako człowieka innego niż pozostali ludzie – nie splamionego, niepokalanego, czystego. Ponieważ zaś cała teoria pojednania, przedstawiona w Piśmie Świętym, wymagała dla nas Odkupiciela – nie splamionego człowieka, pochodzącego z naszego rodu, a jednocześnie od niego odłączonego – zagadnienie to zajmuje bardzo ważną pozycję w umysłach myślącego ludu Pańskiego. W jaki sposób Bóg dokonał w naszym Panu Jezusie tego, co – zgodnie z naszym doświadczeniem i ze słowami Ijoba – jest dla człowieka niemożliwe? Wykazanie, jak Boski plan dokonał tej koniecznej, lecz pozornie niemożliwej rzeczy – mianowicie, jak uczynił członka naszej rasy, choć odłączonego od niej, okupem tej rasy, by zapłacić równoważną cenę za pierwszego, doskonałego człowieka, którego grzech