Cienie Przybytku – rozdział II – str. 30
Izraelici, Lewici i Kapłani
Na złotej blasze znajdował się napis „Świętość Panu”. Ogłaszał on: ten Najwyższy Kapłan jest całkowicie poświęcony wykonaniu zamiarów Bożych. Złota korona była także oznaką jego królewskości: Chrystus ma być „kapłanem na stolicy swojej” – „kapłanem na wieki według porządku Melchizedekowego” – Zach. 6:13; Psalm 110:4; Hebr. 7:17.
Płócienny pas oznaczał sprawiedliwego sługę: płótno – sprawiedliwość, pas – służba.
Niebieski płaszcz symbolizował jego wierność. Frędzle płaszcza stanowiły złote dzwoneczki i jabłka granatowe. Jabłko granatowe, będące wybornym owocem, wskazywało, że wierne wykonanie dzieła Zbawiciela przyniosło obfity owoc – odkupienie utraconego życia rodzaju ludzkiego. Złote dzwoneczki znaczyły, że kiedy nasz Najwyższy Kapłan ukaże się w chwale i piękności, to owoc ofiarniczego dzieła będzie manifestacyjnie pokazany wszystkim – ogłoszony całemu światu tak jak w figurze dzwoneczki ogłaszały to całemu Izraelowi. Jest to ukazane w fakcie bliskości dzwoneczków i jabłek: dźwięk zwracał uwagę na znajdujące się zaraz obok nich owoce.
Naramiennik (efod) był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach kapłana. Naramiennik przedstawia dwa wielkie przymierza – przymierze Abrahamowe, symbolizowane przez część przednią, oraz Nowe Przymierze, obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od Najwyższego Kapłana. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki Bogu te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami (mocą Bożą), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co naramiennik.