6 tom paruzyjny – wykład VII – str. 358

Prawo Nowego Stworzenia

Jak wspaniała jest Boska ekonomia, która poprzez jedno dzieło sprawdziła zdolność Odkupiciela do wybawienia i podźwignięcia ludzkości oraz zapewniła okup za ojca Adama i jednocześnie za jego dzieci, które w sposób naturalny uczestniczyły w konsekwencjach jego grzechu i śmierci. Przedmiot ten omawiany był wcześniej* i nie będziemy go tutaj rozpatrywać szczegółowo.

      Nasze obecne rozważanie dotyczy Boskiego prawa. Zauważyliśmy, że prawo z góry Synaj odnosiło się wyłącznie do naturalnych potomków Abrahama i że reszta świata pozostawała bez Boga, bez nadziei, motywacji, zachęty, bez obietnic – jako obcy, nieznajomi, cudzoziemcy (Efez. 2:12). Rozumiemy, że Przymierze Synajskie dobiegło końca, jeżeli chodzi o wielką próbę i nagrodę. Zrozumieliśmy także, że zapewnione zostało Nowe Przymierze (Hebr. 7:22), które stało się skuteczne dzięki krwi Chrystusa. Zapytajmy teraz, czy to Nowe Przymierze już obowiązuje, a jeżeli tak, to czy towarzyszy mu nowe prawo, tak jak Przymierzu Synajskiemu towarzyszyło prawo Zakonu. Odpowiadamy, że Nowe Przymierze nie weszło jeszcze w życie, jeśli chodzi o świat, i że w pełni wejdzie w życie dopiero w czasie wtórej obecności Chrystusa, a cielesny Izrael, jak rozumiemy, jako pierwszy z ludzkości skorzysta z Nowego Przymierza.

      Nowe Przymierze ogłosi pokój względem pierwotnego przekleństwa i oznajmi, że zostało ono w pełni zadośćuczynione przez Odkupiciela oraz że każdy, kto przez Niego przychodzi do Ojca, będzie mógł pod warunkiem posłuszeństwa doświadczyć restytucji ze stanu pierwotnego potępienia, będzie ponadto ogłaszać miłosierdzie dla cielesnego Izraela, który znajdował się pod dodatkowym przekleństwem – przekleństwem Przymierza Zakonu. Każde stworzenie dowie się, że jest odkupienie za przeszłe grzechy, jak też, że wszelkie słabości i niedoskonałości, którym ludzkość nadal podlega, będą przebaczane i odtąd oceniane zgodnie z ich faktycznym stanem. Prawo pośredniczącego Królestwa <str. 359> Chrystusa pomoże im
____________________
* zob. Tom V, Wykłady XIV, XV

poprzednia stronanastępna strona