6 tom paruzyjny – wykład VII – str. 363
Prawo Nowego Stworzenia
Nasz Pan określa siebie także mianem Oblubieńca, a wierny Mu Kościół mianem Jego zaślubionej wybranki, oczekującej wesela, na którym będzie Oblubienicą. Apostoł używa tego samego obrazu, oznajmiając: „Poślubiłem was przecież jednemu mężowi, by was przedstawić Chrystusowi jako czystą dziewicę” (Obj. 21:2; 2 Kor. 11:2). Tę samą figurę związku małżeńskiego Chrystusa z Kościołem znajdujemy ponadto w obrazowej historii Abrahama, który posłał swego sługę Eliezera (symbolizującego ducha świętego), aby poszukał żony dla Izaaka. Rebeka, radośnie przyjąwszy propozycję, przyprowadzona została do Izaaka i stała się jego żoną. Podobnie i my, powołani jesteśmy do bycia dziedzicami Bożymi i współdziedzictwami Jezusa Chrystusa, naszego Pana, do dziedzictwa niezniszczalnego, nieskazitelnego i niezwiędłego. Lekcja płynąca z każdego z tych przykładów jest taka sama: Chrystus – Głowa i Ciało, Oblubieniec i Oblubienica, uczynieni jednym – stanowi dziedzica Przymierza Abrahamowego oraz wszystkich obietnic i dobrych rzeczy w nim zawartych.
Apostoł oznajmia, że góra Synaj i ziemskie Jeruzalem symbolizowały i przedstawiały cielesny Izrael, który nie otrzymał duchowego błogosławieństwa. Ostatek cielesnego Izraela, który okazał się godny duchowego błogosławieństwa, został odłączony od Izraela według ciała i stał się częścią prawdziwego Izraela Bożego, współdziedzicami zmartwychwstałego Chrystusa w niebiańskich dobrach, jakie Bóg nadal zachowuje dla tych, którzy Go miłują. Zarówno do ostatka cielesnego Izraela, jak też do innych z tej samej duchowej klasy, powołanej przez Boga spomiędzy pogan, odnoszą się bardziej doniosłe symbole niż Synaj i Jeruzalem. Są to góra Syjon i niebieskie Jeruzalem, których obraz w chwale ukazuje 21. rozdział Objawienia św. Jana.
Mając jasno ustalony fakt, że Nowe Stworzenie ma w Boskim planie i przymierzach miejsce wyróżnione, oddzielone od świata i od cielesnego Izraela, że rozwija się ono nie pod Przymierzem Synajskim, Zakonu, lecz pod pierwotnym przymierzem, zastanówmy się, jakie prawo jest połączone z Przymierzem Abrahamowym,