6 tom paruzyjny – wykład VIII – str. 391

Odpocznienie, czyli Sabat Nowego Stworzenia

      Nakazując Izraelowi odpoczywanie siódmego dnia Bóg utożsamił 24-godzinny odpoczynek ze swym własnym odpoczynkiem w sensie wyższym i większym. A to daje nam do zrozumienia, że oprócz błogosławieństw wynikających dla Izraela z cotygodniowego odpoczynku była tu także umieszczona obrazowa lekcja dla Nowego Stworzenia. W rzeczy samej, obrazowe znaczenia znajdujemy w każdym szczególe tego narodu i jego prawa.

      Siódmy dzień, siódmy miesiąc i siódmy rok miały w Zakonie szczególne znaczenie. Siódmy dzień jako okres zaprzestania pracy, okres fizycznego odpoczynku; siódmy miesiąc jako miesiąc pojednania, odpocznienia od grzechu; i siódmy rok – jako ten, w którym następowało uwolnienie z niewoli, ze służby. Ponadto, jak już zauważyliśmy*, siódmy rok pomnożony przez siebie (7 × 7 = 49) prowadził do pięćdziesiątego roku, czyli do jubileuszu, kiedy traciły ważność wszelkie długi, zobowiązania i wyroki względem osób i ziemi, a każda rodzina mogła powrócić do swego majątku, wyzwolona od brzemienia wszystkich popełnionych błędów i upadków. Przekonaliśmy się już, że wypełnieniem obrazu jubileuszu Izraela będzie Królestwo Tysiąclecia – jego powszechny czas „naprawienia wszystkich rzeczy, co Bóg był przepowiedział przez usta wszystkich świętych proroków” [Dzieje Ap. 3:21], a ten pozaobraz nieporównywalnie przewyższa obraz i odnosi się do całej ludzkości.

      Zwróćmy uwagę na obrazowy siódmy dzień. Podobnie jak siódmy rok, prowadzi on (7 × 7 = 49) do pięćdziesiątego, czyli jubileuszowego dnia, który wyraża tę samą myśl co dzień siódmy, tzn. odpocznienie, lecz ją bardziej uwypukla.

      Jakie błogosławieństwa dla duchowego Izraela – Nowego Stworzenia – zapowiadał sabat siódmego dnia, czyli odpoczynek cielesnego Izraela? Na to pytanie odpowiada apostoł Paweł w Hebr. 4:1‑11 „Bójmyż się tedy, aby snać zaniedbawszy obietnicy o wejściu do odpocznienia [sabatu] jego, nie zdał się kto z was być upośledzony. (…) Albowiem wchodzimy do odpocznienia [przestrzegania sabatu],
____________________
* Tom II, Wykład VI

poprzednia stronanastępna strona