6 tom paruzyjny – wykład IX – str. 396
Sąd Nowego Stworzenia
Przekonaliśmy się też, że był On dla nas pełen współczucia i w swym łaskawym planie, zarysowanym przed założeniem świata, zamierzył i zapewnił odkupienie całego rodzaju ludzkiego* po to, by pozwolić wszystkim jego członkom na jeszcze jedną próbę, czyli sąd. Zapewnił On też, że jego umiłowany Syn, którego dzieło odkupienia umożliwiło pojednanie, miał stać się pośrednikiem tego nowego porządku, mającego na celu błogosławienie i podźwignięcie ludzkości. Rozumiemy też, że okres owego sądzenia i podnoszenia posłusznych to Wiek Tysiąclecia, wyznaczony dla świata jako dzień sądu, dzień próby, który każdemu da możliwość nie tylko poznania Pana i osiągnięcia harmonii z Nim, lecz także okazania się, przez lojalność i posłuszeństwo, godnym życia wiecznego. Świadczą o tym słowa Apostoła: „Bóg postanowił dzień, w który będzie sądził wszystek świat w sprawiedliwości przez męża, którego na to naznaczył” – Dz.Ap. 17:31†.
Nie ulega wątpliwości, że sam Jahwe jest Najwyższym Sędzią, a Jego prawo najwyższym wzorcem, według którego muszą być podejmowane wszystkie decyzje dotyczące wiecznego życia. Dlatego Apostoł, mając na myśli Ojca, mówi o przystąpieniu do „Boga, sędziego wszystkich” (Hebr. 12:23‑24), wspominając w tym samym zdaniu Jezusa jako pośrednika. Następnie mówi znowu: „Pan sądzić będzie lud swój” i „Mnie pomsta, ja oddam, mówi Pan” (Rzym. 12:19; Hebr. 10:30). W tych cytatach pochodzących ze Starego Testamentu (Psalm 50:4; 5 Moj. 32:35‑36) słowo „Pan” to „Jahwe”. Apostoł mówi ponadto: „W dzień, gdy sądzić będzie Bóg skryte rzeczy ludzkie [‘świat’] (…) przez Jezusa Chrystusa” (Rzym. 2:16, 3:6). Jahwe był pierwotnym Prawodawcą i Sędzią, i na zawsze zachowa tę pozycję i relację względem całego swojego stworzenia. Chwały swojej nie odda innemu (Izaj. 42:8). Mówi On nam też w swoim Słowie, że jest Pasterzem swego ludu: „PAN jest pasterzem moim, niczego mi nie braknie” – Psalm 23:1 (NB). Nazywa siebie także Odkupicielem swego ludu: „Pozna wszelkie ciało,
____________________
* Tom V
† Tom I, Wykład VIII