5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 428

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

na początku wersecie. Nasz Pan użył greckiego słowa lytron-anti, które oznacza „cenę zadośćuczynienia, cenę, która ma zrównoważyć”. Tak więc nasz Pan powiedział: „Syn człowieczy przyszedł, (…) aby dał duszę swą na okup [lytron-anti – cenę, która ma zrównoważyć] za wielu” – Mar. 10:45. Apostoł Paweł używa tych samych słów, lecz łączy je inaczej, anti-lytron, co oznacza „równoważną cenę”: „Który dał samego siebie na okup [anti-lytron – równoważną cenę] za wszystkich, co jest świadectwem czasów jego” – 1Tym. 2:6.

      Spory czy dyskusje nad znaczeniem tych tekstów nie mają sensu. Jedynie zwodnicze zastosowanie Pisma Świętego może spowodować zaślepienie wobec siły i prawdziwego znaczenia tych słów, świadectwa Pańskiego o dziele dokonanym przez naszego wielkiego Pośrednika. Im dłużej rozważamy tę myśl o okupie – „równoważnej cenie” – tym większa wydaje się jej siła i tym jaśniej oświetla ona całe dzieło pojednania. Ta myśl – jedyna możliwa, jaka jest w tym zawarta – uczy nas, że Adam przez nieposłuszeństwo utracił swoją istotę, swoją duszę, wszelkie prawa do życia na ziemi, więc Chrystus Jezus, nasz Pan, przez swoją śmierć jako równoważną cenę, zapłacił pełne i dokładne zadośćuczynienie za duszę, czyli istotę Adama, a w rezultacie za całe jego potomstwo – za każdą duszę ludzką – współuczestników jego upadku i utraty (Rzym. 5:12).

      Ta sama myśl została wielokrotnie wyrażona w innych wersetach, mówiących o dziele naszego Pana jako o odkupieniu, kupnie itp. Zwróciliśmy szczególną uwagę na słowo „okup”, anti-lytron, ponieważ przedstawia ono naszą myśl w najczystszej i najjaśniejszej postaci. Wyrazy: „odkupić”, „odkupiony”, „odkupiciel” i „odkupienie” zawierają w sobie myśl o zapłaceniu ceny, ale również niosą dodatkowe znaczenie związane z wyzwoleniem, uwolnieniem tych, za których została zapłacona cena. Dlatego słowa te, tak w języku angielskim, jak i w oryginale, używane są niekiedy w związku z ofiarą, z zapłaceniem ceny odkupienia, a niekiedy w odniesieniu do uwolnienia odkupionych, ich wybawienia. Liczni wrogowie doktryny okupu,

poprzednia stronanastępna strona