5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 434
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
wybawienie, uwolnienie. Prof. Young pisze, że oznacza ono wyswobodzenie. Wyraz ten pojawia się w Nowym Testamencie dziesięć razy, lecz w Biblii angielskiej tylko raz został poprawnie oddany jako „wybawienie”. Zwróćmy uwagę na poniższe wersety:
(1) „Spoglądajcież, a podnoście głowy wasze, przeto, iż się przybliża odkupienie [wybawienie] wasze” – Łuk. 21:28. W tym wersecie nie ma mowy o okupie czy o warunkach poprzedzających wybawienie Kościoła, lecz tylko o samym wybawieniu.
(2) „A bywają usprawiedliwieni darmo z łaski jego przez odkupienie [wybawienie], które się stało w Chrystusie Jezusie” – Rzym. 3:24. Apostoł nie odnosi się w tych słowach do okupu, lecz jedynie do wybawienia, które lud Boży otrzymuje teraz, a także potem – prawdziwie – w pierwszym zmartwychwstaniu. Traktuje on tę sprawę z Boskiego punktu widzenia: poświęceni są bezwarunkowo usprawiedliwieni, bez żadnych zasług z ich strony. Dokonuje się to przez wybawienie, które Bóg zapewnił w Chrystusie Jezusie, naszym Panu. W następnym wersecie apostoł wyjaśnia, jak to wybawienie zostało zrealizowane: „Którego Bóg wystawił ubłaganiem [literalnie: ubłagalnią lub drogą ubłagania] przez wiarę we krwi jego [ofiara, cena okupu zapłacona za grzechy całego świata]”.
(3) „I my sami [wierny Kościół] w sobie wzdychamy, oczekując przysposobienia synowskiego, odkupienia [wybawienia] ciała naszego [Kościoła, Ciała Chrystusowego, które w słusznym czasie ma być uwielbione wraz z Głową]” – Rzym. 8:23. Nie ma tutaj najmniejszej wzmianki o dokonanym na Kalwarii odkupieniu, o cenie nabycia; czytamy tylko i wyłącznie o wybawieniu Kościoła, które jest jednym ze skutków odkupienia dokonanego na Kalwarii – okupu.
(4) „W Chrystusie Jezusie, który się nam stał mądrością od Boga i sprawiedliwością, i poświęceniem, i odkupieniem [wybawieniem]” – 1Kor. 1:30. Werset ten w żaden sposób nie odnosi się do ceny odkupienia zapłaconej na Kalwarii.