5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 435

„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania

Apostoł nie mówi o tym, co nasz Pan dla nas uczynił, lecz o tym, co jeszcze ma uczynić. Jest On naszą mądrością, ponieważ mamy zapomnieć o naszej woli i przyjąć Jego wolę, i w ten sposób posiąść ducha zdrowego zmysłu i „mądrze chodzić”. Jest naszą sprawiedliwością, ponieważ jako nasz przedstawiciel oddał siebie na okup za wszystkich i teraz w swojej sprawiedliwości reprezentuje wszystkich, którzy przezeń przychodzą do Ojca. Jest naszym poświęceniem, ponieważ przez Jego zasługę jesteśmy przyjęci przez Ojca jako (uznane za doskonałe) żywe ofiary, gdyż to właśnie moc Chrystusowa w nas umożliwia nam stawienie samych siebie żywą ofiarą, postępowanie Jego śladami i wypełnienie naszego przymierza. Jest też naszym wybawieniem (według błędnego przekładu – „odkupieniem”), ponieważ fakt, iż żyje Ten, który nabył nas za cenę swojej własnej drogocennej krwi, jest gwarancją, że my też będziemy żyli; że w słusznym czasie wybawi On z tej niewoli upadku i śmierci swój Kościół, który nabył własną krwią. Zacytowany werset mówi o wybawieniu, a nie o nabyciu. Niemniej jednak ma On prawo być dla wszystkich mądrością, sprawiedliwością, poświęceniem i wybawieniem właśnie na skutek nabycia.

      (5) „Którą nas udarował w onym umiłowanym; w którym mamy odkupienie [wybawienie] przez krew jego, to jest odpuszczenie grzechów, według bogactwa łaski jego” – Efez. 1:7. Apostoł nie pisze tutaj o odkupieniu nabytym na Kalwarii. Wręcz przeciwnie, mówi o przyjęciu nas przez Ojca i stwierdza, że to przyjęcie przez Jahwe opiera się na czymś, co On uczynił dla nas w Umiłowanym, w naszym Panu Jezusie, przez którego krew (ofiarę, okup) mamy wybawienie. Budowa zdania wskazuje, że jesteśmy wybawieni spod wyroku grzechu, śmierci, ponieważ sam apostoł wyjaśnia, że wybawienie jest „odpuszczeniem grzechów”. Sens tego fragmentu jest więc następujący: Niebiański Ojciec, który w swoim umyśle przeznaczył przysposobienie synowskie dla „maluczkiego stadka” na poziomie Boskiej natury, dla współdziedziców z Jego pierworodnym

poprzednia stronanastępna strona