5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 448
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
Pismo Święte mówi, że Szatan jest utożsamiany z nałożeniem kary, śmierci, jak czytamy: „Ponieważ tedy dzieci społeczność mają ciała i krwi [natury ludzkiej], i on także stał się ich uczestnikiem, aby przez śmierć zniszczył tego, który miał władzę śmierci, to jest diabła”; w innym miejscu Szatan nazwany jest „księciem tego świata”, ale nigdzie nie ma wzmianki, że jest on upoważniony do rządzenia światem (Hebr. 2:14; Jan 14:30). Wręcz przeciwnie, Biblia uczy, że Szatan jest uzurpatorem, który wykorzystując upadły stan człowieka, zaślepił jego umysł w odniesieniu do Boga i przez zwiedzenie wprowadził go w niewolę na skutek niewiedzy, przesądów i jego własnych słabości. Ścisły związek Szatana z grzechem stanowi podstawę jego władzy śmierci. Gdyby nie grzech, Szatan nie miałby władzy nad rodzajem ludzkim. To właśnie z powodu dobrowolnego grzechu człowiek został odcięty od Boskiej łaski; ale dopiero potem, kiedy nie chciał on zachować Boga w swoich myślach, Bóg dał mu „umysł opaczny” itd. (Rzym. 1:28). Dlatego więc najwyższa władza, jaką Szatan może sobie przywłaszczyć nad rodzajem ludzkim, to moc uzurpatora i słabość jego niewolników.
Co więcej, od momentu ogłoszenia Boskiego wyroku „śmiercią umrzesz”, Szatanowi i innym złym czynnikom dozwolono współdziałać w wykonaniu tego Boskiego dekretu. W ten sposób Bóg czasem powoduje gniew człowieka, a czasem także gniew złych istot duchowych, aby wykonywały Jego cudowny plan i aby mimowolnie Go chwaliły (Psalm 76:11). Bóg jednak nigdy nie uznał Szatana za właściciela rodzaju ludzkiego. Ludzkość była stworzona przez Boga i zawdzięczała Mu wszystko, co miała, ale ponieważ nie uznała Boga i była wobec Niego nieposłuszna, podpadła pod wyrok, pod przekleństwo Boskiego prawa jako niegodna życia i w tym stanie się znajduje.
To właśnie Boska sprawiedliwość dotknęła naszych pierwszych rodziców przekleństwem śmierci i pod wyrokiem tejże Boskiej sprawiedliwości ludzkość nadal pozostaje umarła. Nie ma nadziei życia dla nikogo, z wyjątkiem nadziei, jaką daje odkupienie w Chrystusie Jezusie. Ponieważ Boska sprawiedliwość