5 tom paruzyjny – wykład XV – str. 468
„Okup za wszystkich” – jedyna podstawa pojednania
i bez możliwości czynienia niezgodnie z Jego upodobaniem; zdecydował jednak, że nie uczyni ludzi-maszyn, lecz stworzy ich na swój własny obraz i podobieństwo – z wolnością wyboru, posiadających wolną wolę, by obrać dobro lub zło. Nie pragnie On czci od istot, które nie mogłyby Go nie czcić, ani też takich, którzy czciliby Go z przymusu, lecz raczej, jak powiada, „takowych szuka, którzyby go chwalili (…) w duchu i w prawdzie” – dobrowolnie, z miłości i docenienia Jego zasad sprawiedliwości, a także Jego samego, reprezentowanego w tych zasadach (Jan 4:24).
Niemniej jednak, mimo, że Bóg miał wówczas tę samą dobrą wolę wobec człowieka, pozwolił Adamowi dokonać wyboru pomiędzy posłuszeństwem a nieposłuszeństwem, a kiedy człowiek wybrał nieposłuszeństwo, ten sam Bóg, który się nie kocha w śmierci umierającego, ogłosił karę i od sześciu tysięcy lat ją egzekwuje. Teraz zapewnił odkupienie w Chrystusie Jezusie, możliwość powrotu każdego członka ludzkiej rodziny do harmonii z sobą oraz otrzymanie przez Chrystusa wiecznego życia; jednocześnie z całą stanowczością wyznacza warunki otrzymania tego wiecznego życia. Warunkami Nowego Przymierza są: odnowione serce i właściwy duch w odniesieniu do Boga, a także zupełne posłuszeństwo wobec Niego. Wypełnienie wymagań tego Nowego Przymierza jest możliwe jedynie przez pomoc Pośrednika owego Przymierza i dlatego czytamy, że ten, kto ma Syna, ma życie, ale ten, kto nie zainteresuje się Synem, nie będzie oglądać żywota, „lecz gniew Boży zostaje nad nim” (Jan 3:35).
Jest to doskonale zgodne ze stwierdzeniem, że Bóg nie kocha się w śmierci umierającego, a także z nowotestamentalnym wersetem, że „Bóg chce, aby wszyscy ludzie byli zbawieni, i ku znajomości prawdy przyszli”. Niemniej jednak Pismo Święte wskazuje, że ci, którzy odrzucają ofertę Boskiego miłosierdzia w Chrystusie, postępują przeciwko Boskiej łasce i z pewnością umrą wtórą śmiercią, stanowiącą zapłatę, czyli karę za to, że wybrali grzech zamiast sprawiedliwości.
Zauważmy dalej: werset, który rozważamy, mówi jedynie, że wolą Bożą jest wybawienie całej ludzkości od niewiedzy,