5 tom paruzyjny – wykład II – str. 69
Autor Pojednania
– którzy mieli „uszy ku słuchaniu” – nadal stosuje się to do tej samej klasy.* „Najmilsi! teraz dziatkami Bożemi jesteśmy” – jesteśmy za takowych uznani, mając nadzieję, że staniemy się „uczestnikami Boskiego przyrodzenia” (Jan 10:34,35; 1Jana 3:2; 2Piotra 1:4).
ELOHIM PRZETŁUMACZONE JAKO „WIELKI”, „MOCNY” ITP.
Rozważane przez nas słowo jest również tłumaczone niekiedy jako silny, mocny, wielki itp. w związku z obiektami nieożywionymi: „strach największy [elohim – mocny]” (1Sam. 14:15 BT); „nadludzkie [elohim – mocny] boje” (1Moj. 30:8); „góry najwyższe [el – mocny]” (Psalm 36:7); „najmocniejsi [el] z mocarzów” (Ezech. 32:21); „jest to w mocy [el] ręki mojej” (1Moj. 31:29).
„BÓG” I „PAN” W NOWYM TESTAMENCIE
W Nowym Testamencie całe zagadnienie jest prostsze, ponieważ wiąże się z zastosowaniem mniejszej liczby słów; można jednak powiedzieć, że jeżeli chodzi o słowa,
____________________
* Cały ten Psalm (82) najprawdopodobniej mówi o naszym Panu Jezusie jako naznaczonym przez Boga Wybawicielu i Sędzi chrześcijaństwa teraz, w czasie Jego parousii. Do Niego właśnie odnoszą się słowa: „Bóg [elohim, Chrystus naznaczony przez Boga, aby obecnie sądził świat] stoi w zgromadzeniu Bożem [pomiędzy finansowymi, politycznymi i religijnymi bogami – mocarzami], a w pośród [tych] bogów [elohim – mocarzy] sądzi”. Najpierw widzimy, że gromi tych książąt i żąda sprawiedliwości, oni jednak „nie wiedzą, ani rozumieją; w ciemnościach [co do skutków ich polityki] ustawicznie chodzą; zaczem się zachwiały wszystkie grunty [społeczeństwo świata] ziemi”; według Jego osądu nie mają sensu usiłowania naprawienia obecnie istniejących instytucji; muszą się one „rozpłynąć”, aby na ich miejscu mogły powstać nowe niebiosa i nowa ziemia – nowy porządek społeczny. Wersety 6 i 7 są skierowane do Jego wiernego Maluczkiego Stadka. Kiedy zostanie zebrane – kiedy wszyscy jego członkowie poprzez śmierć przejdą poza zasłonę – zostanie wezwany Chrystus: „Powstańże, o Boże [elohim]! a sądź ziemię; albowiem ty dziedzicznie trzymasz wszystkie narody”. Aby ustanowić swoje Królestwo, wykona On sądy, które w „czasie uciśnienia, jakiego nie było, jako narody poczęły być”, poniżą dumnych i wywyższą pokornych, rozpoczynając „czasy naprawienia wszystkich rzeczy”, przepowiedziane przez wszystkich świętych i proroków (Dz.Ap. 3:19-23).