5 tom paruzyjny – wykład V – str. 107
WYKŁAD V
POŚREDNIK POJEDNANIA
„PODOBNY BRACIOM”
I
„KTÓRY MOŻE WSPÓŁCZUĆ ZE SŁABOŚCIAMI NASZYMI”
KIM SĄ „JEGO BRACIA” – NA CZYM POLEGAŁO PODOBIEŃSTWO – W JAKI SPOSÓB BYŁ „SKUSZONY WE WSZYSTKIEM NA PODOBIEŃSTWO NAS, OPRÓCZ GRZECHU” – KUSZENIE NA PUSZCZY – PODOBIEŃSTWO DO NASZYCH POKUS – NIEKTÓRE Z NICH „ZWIODŁYBY (BY MOŻNA) I WYBRANE” – W JAKIM SENSIE NASZ PAN ZOSTAŁ „PRZEZ UCIERPIENIE DOSKONAŁYM UCZYNIONY” – CHOĆ BYŁ SYNEM, NAUCZYŁ SIĘ POSŁUSZEŃSTWA – W JAKI SPOSÓB ZOSTAŁ UCZYNIONY NA PODOBIEŃSTWO GRZESZNEGO CIAŁA – ALE BEZ GRZECHU – W JAKI SPOSÓB MOŻE WSPÓŁCZUĆ.
„Skąd miał być we wszystkim podobny braciom, aby był miłosiernym i wiernym kapłanem w tym, co się u Boga na ubłaganie za grzechy ludzkie dziać miało” – Hebr. 2:17.
Dwie myśli, powszechnie znane, choć wzajemnie sprzeczne, pozostają w sprzeczności ze wszystkimi tekstami Pisma Świętego, mówiącymi o związku naszego Pana z ludzkością; właściwa, trzecia myśl, jest w stanie pogodzić różne wersety, czyli zadowolić uświęcony umysł. Jedna z tych dwóch fałszywych, lecz popularnych teorii utrzymuje, że nasz Pan Jezus był Wszechmogącym Bogiem, Jahwe, który jedynie przybrał ludzkie ciało, w rzeczywistości nie odczuwając prób ludzkości, pokus i otaczających ją okoliczności. Druga teoria mówi, że był On grzesznym człowiekiem, uczestnikiem zmaz naszego rodzaju, podobnie jak inni; był jednak w stanie z większym niż inni powodzeniem walczyć z atakami grzechu i opierać się im. Naszym celem jest wykazanie, iż obie wspomniane teorie są błędne, a prawda znajduje się pośrodku, w fakcie, że Logos, „będąc w kształcie Bożym”, będąc istotą duchową, „stał się ciałem” – prawdziwym człowiekiem, „człowiekiem Chrystusem Jezusem”, „odłączonym od grzeszników”, doskonałym człowiekiem, przygotowanym na to, żeby mógł się stać „równoważną ceną” za pierwszego doskonałego człowieka, którego upadek objął cały rodzaj ludzki