6 tom paruzyjny – wykład XI – str. 457
Wykład XI
PASCHA NOWEGO STWORZENIA
NIEWOLA EGIPSKA I WYZWOLENIE Z NIEJ W OBRAZIE I POZAOBRAZIE – „KOŚCIÓŁ PIERWORODNYCH” – „JEDNYM CHLEBEM WIELE NAS JEST” – OBCHODZENIE PAMIĄTKI JEST NADAL WŁAŚCIWE – KTO MOŻE OBCHODZIĆ PAMIĄTKĘ – KTO MOŻE SPRAWOWAĆ OBRZĄDEK PAMIĄTKI – PORZĄDEK W OBCHODZENIU PAMIĄTKI – WIELKANOC (EASTER)-PASCHA – WYCIĄG Z ENCYKLOPEDII MCCLINTOCKA I STRONGA.
„Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha. Tak przeto odprawiajmy święto nasze nie przy użyciu starego kwasu, kwasu złości i przewrotności, lecz przaśnego chleba czystości i prawdy” – 1 Kor. 5:7‑8 (BT).
Wśród doświadczeń obrazowego Izraela szczególnie godna uwagi była Pascha [BG – Święto Przejścia]. Święto Paschy, obchodzone co roku przez siedem dni, rozpoczynało się piętnastego dnia pierwszego miesiąca. Obchodzono je powszechnie na pamiątkę wyzwolenia ludu izraelskiego z niewoli egipskiej, lecz szczególnie na pamiątkę „przejścia”, czyli pozostawienia przy życiu pierworodnych tego narodu podczas plagi śmierci, jaka przyszła na Egipcjan, a która – jako ostatnia z plag – zmusiła ich wreszcie do zwolnienia Izraelitów z przymusowej służby. Pozostawienie przy życiu pierworodnych Izraela stało się zwiastunem wyzwolenia całego narodu izraelskiego z niewoli egipskiej, a bezpieczne przejście przez Morze Czerwone dało im wolność. Nic też dziwnego, że tak cudowne wydarzenie słusznie było upamiętniane przez Izraelitów jako ściśle związane z początkami ich narodu; w taki też sposób jest ono traktowane przez Żydów aż do dziś. Członkowie Nowego Stworzenia interesują się tymi wydarzeniami, tak jak interesują się wszystkimi działaniami i sprawami swojego Ojca Niebieskiego, które dotyczą Jego obrazowego ludu, Izraela według ciała, oraz całego rodzaju ludzkiego. Nowe Stworzenie interesuje się głęboko wydarzeniami,