6 tom paruzyjny – wykład XI – str. 465

Pascha Nowego Stworzenia

za każdym razem powinno się pamiętać, że jest to upamiętnianie nie obrazu, lecz pozaobrazu. Jak nie byłoby rzeczą uzasadnioną, właściwą i mającą obrazowe znaczenie obchodzenie Paschy w jakimś innym czasie niż w tym, który wyznaczył Pan, tak nie byłoby właściwe obchodzenie pozaobrazu w czasie innym niż w jego rocznicę (1Kor. 11:23‑25).

      Apostoł dodaje: „Albowiem ilekroć ten chleb jecie, a z kielicha tego pijecie, śmierć Pańską zwiastujecie, aż przyjdzie” – 1Kor. 11:26 (NB). Pokazuje to nam, że uczniowie jasno zdawali sobie sprawę, iż coroczne obchodzenie Paschy musi mieć odtąd dla wszystkich naśladowców Pana nowe znaczenie: łamany chleb symbolizuje ciało Pana, kielich zaś wyobraża Jego krew. Chociaż ten nowy zwyczaj nie został nałożony na Jego naśladowców jako prawo i choć żadna kara nie była przewidziana za jakieś uchybienie w jego właściwym zachowywaniu, to jednak Pan dobrze wiedział, że wszyscy wierzący w Niego i widzący w Nim pozaobrazowego Baranka Paschalnego będą chętnie obchodzić tę Pamiątkę, którą On im zalecił. I tak jest dotąd. Wiara w okup trwa nadal i znajduje swą ilustrację w tej prostej Pamiątce do czasu, „aż przyjdzie”, nie tylko do parousii naszego Pana, czyli obecności podczas żniwa, które jest końcem tego wieku, lecz dotąd, gdy podczas Jego parousii wszyscy Jego wierni, jeden po drugim, zostaną zgromadzeni do Niego poza „zasłonę”, aby tam w jeszcze pełniejszym stopniu uczestniczyć w niej oraz jak nasz Pan powiedział, obchodzić ją „na nowo w królestwie”.

„JEDNYM CHLEBEM WIELE NAS JEST”

      „Kielich błogosławienia, który błogosławimy, izali nie jest społecznością krwi Chrystusowej? Chleb, który łamiemy, izali nie jest społecznością ciała Chrystusowego? Albowiem jednym chlebem [bochenkiem], jednym ciałem wiele nas jest, bo wszyscy chleba jednego jesteśmy uczestnikami” – 1Kor. 10:16‑17.

      Apostoł, kierowany duchem świętym, podaje nam tutaj dodatkowe myśli odnoszące się do Pamiątki ustanowionej przez naszego Pana. Nie zaprzecza on, lecz potwierdza, że chleb symbolizuje

poprzednia stronanastępna strona