6 tom paruzyjny – wykład XVII – str. 702

Dziedzictwo Nowego Stworzenia przy zmartwychwstaniu

na czym ten proces mógłby polegać. Nasze przypuszczenia zostały już pokrótce przedstawione*: każdy, kto otrzyma łaskę, w miarę wzrostu w znajomości i miłości będzie pragnął współpracować w błogosławieniu innych, zwłaszcza swych bliskich. Ogólnym sposobem zwracania się do Pana w tej sprawie będzie modlitwa i przygotowanie. W odpowiedzi na modlitwy będzie następowało wzbudzanie. Domyślamy się, że świat będzie wówczas szukał wsparcia u Królewskiego Kapłaństwa, np. w przypadku choroby, tak jak Żydzi w figurze udawali się do kapłaństwa Mojżeszowego. Modlitwa będzie zatem powszechnym środkiem otrzymywania błogosławieństw.

ANASTASIS – PONOWNE POWSTANIE, CZYLI ZMARTWYCHWSTANIE

      Właściwe znaczenie zmartwychwstania jako obietnicy danej nam w Piśmie Świętym znacznie się już zatarło, po części dlatego, że słowo zmartwychwstanie używane jest w naszych językach na wiele sposobów. Na przykład w języku angielskim czasem mówi się o „przywróceniu do życia” jakiejś części garderoby po długim okresie niekorzystania z niej; kiedy likwidowany jest cmentarz, przyjęło się mówić o „zmartwychwstaniu” pochowanych ciał w celu przemieszczenia ich i ponownego pochówku. Wracając do bardziej poprawnego użycia tego słowa – wielu chrześcijan mówi o zmartwychwstaniu Łazarza, zmartwychwstaniu syna wdowy z Nain czy o zmartwychwstaniu córki Jaira, rozumiejąc to słowo tak samo jak w przypadku obiecanego w Piśmie Świętym zmartwychwstania o poranku Wieku Tysiąclecia. Poważny ten błąd w wielkim stopniu zaciemnił rozumienie tak ważnego tematu. Nie jest prawdą, że Łazarz i inne wspomniane osoby otrzymały zmartwychwstanie. Zostali oni tylko obudzeni, ponownie ożywieni. Istnieje wielka różnica między zwykłym przebudzeniem a pełnym zmartwychwstaniem ze śmierci do doskonałego życia. Obudzenie to po prostu wprawienie
____________________
* zob. Tom IV, Wykład XIII, str. 640

poprzednia strona – następna strona