6 tom paruzyjny – wykład XVII – str. 706
Dziedzictwo Nowego Stworzenia przy zmartwychwstaniu
Anastasis oznacza ponowne, całkowite powstanie ze śmierci, ale nie wskazuje, czy jest to akt natychmiastowy, czy stopniowy proces. Dla formalności zwracamy uwagę, że zmartwychwstanie naszego Pana było natychmiastowym przejściem ze śmierci do doskonałości życia. Świat natomiast będzie zmartwychwstawał, powstawał do życia stopniowo. Zajmie to większą część tysiąca lat przeznaczonego na dzieło zmartwychwstania, czyli restytucji. Anastasis nie zmienia też natury osoby, która zostanie podniesiona, gdyż będzie ona miała tę samą naturę co w chwili śmierci. Apostoł podkreśla ten fakt w swym wykładzie na ten temat, zapewniając, że w zmartwychwstaniu Pan da każdemu nasieniu właściwe dla jego rodzaju ciało (1 Kor. 15:35‑38). W przypadku istoty ludzkiej, która znalazła się w stanie śmierci, proces zmartwychwstania nie zmieni jej natury, zgodnie ze znaczeniem słowa anastasis. Oznacza ono po prostu, że istota, która znajduje się w śmierci, jest tą samą istotą, która ma być ponownie przywrócona do życia.
Widzimy tu harmonię nauki Pisma Świętego: (1) nasz Pan, Jezus, zmienił naturę, kiedy opuścił chwałę Ojca i stał się człowiekiem, przyjąwszy naszą naturę; (2) zmienił swą naturę ponownie, kiedy ofiarował się jako człowiek i został spłodzony jako Nowe Stworzenie podczas swego chrztu w wieku trzydziestu lat. To właśnie owo Nowe Stworzenie, już nie ziemskie, lecz niebiańskie, trzeciego dnia otrzymało zmartwychwstanie i ciało, jakie się upodobało Ojcu – ciało duchowe, ciało odpowiedniego rodzaju. Nasz Pan został w pełni podniesiony ze śmierci do doskonałości życia na poziomie, do którego został wcześniej spłodzony. Podobnie członkowie Kościoła, Nowego Stworzenia, zjednoczeni z Panem, swą Głową, będą mieli udział w tym samym zmartwychwstaniu. Ponieważ są oni uznani za członków Jego Ciała, będą mieć udział w „Jego zmartwychwstaniu”, w „pierwszym zmartwychwstaniu” (głównym, najważniejszym). Są bowiem także „spłodzeni na nowo”, „spłodzeni z ducha” jako Nowe Stworzenia, stąd też owo ich odmienne zmartwychwstanie.