6 tom paruzyjny – wykład IX – str. 414
Sąd Nowego Stworzenia
do sądów publicznych z wzajemnymi oskarżeniami? Nie, mówi Apostoł, widzę, że nie tylko nie macie ochoty cierpieć niesprawiedliwości przez wzgląd na pokój i harmonię w Ciele Chrystusowym, ale co gorsza, są pośród was tacy, którzy z chęcią wyrządziliby zło lub krzywdę nawet braciom. Czy nie staracie się osiągnąć Królestwa jako Kościół Pański? „Albo czy nie wiecie, że niesprawiedliwi Królestwa Bożego nie odziedziczą? Nie łudźcie się! Ani wszetecznicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani rozpustnicy, ani mężołożnicy, ani złodzieje, ani chciwcy, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy Królestwa Bożego nie odziedziczą. A takimi niektórzy z was byli; aleście obmyci, uświęceni i usprawiedliwieni w imieniu Pana Jezusa Chrystusa i w Duchu Boga naszego” – 1Kor. 6:1‑11 (NB).
Ta lista przestępstw, które zagradzają drogę do Królestwa, ma być wyznacznikiem występków uniemożliwiających społeczność w Kościele. W każdym z tych przypadków obowiązują słowa: „Uprzątnijcie tego złośnika z pośrodku samych siebie” [1 Kor. 5:13], bez względu na to, kim on jest, jeśli dopuszcza się takich występków.
„JEŚLIBY ZGRZESZYŁ PRZECIWKO TOBIE BRAT TWÓJ”
Czy nie jest to jednak sprzeczne z przykazaniem naszego Pana: „Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni”? Czy nie mamy najpierw osądzić grzesznika indywidualnie, a potem mówić lub plotkować o jego złych uczynkach, czyli „obmawiać”, po to by cały Kościół poznał i potępił tę osobę?
Przenigdy! Boskie rozporządzenie jest zupełnie spójne, o ile się je właściwie pojmuje. Jeżeli bracia A i B są poróżnieni, a brat A wierzy, że został pokrzywdzony przez brata B, nie wolno mu sądzić B w znaczeniu potępiania go. Może tylko powiedzieć: „Zaistniało między nami poróżnienie. Jestem pewny, że mam rację. Jednak B może być równie przekonany o swojej racji i sądzić, że nie stała mi się krzywda”. Brat A nie może na tej podstawie pozbawić społeczności brata B, ponieważ oznaczałoby to osądzenie – potępienie go. Brat A może sobie powiedzieć: „To i tak błaha sprawa.